چرا شیشه ها خودکشی میکنند؟

شیشه الماس گلس حسنی

زمان مطالعه 1 دقیقه

چرا شیشه ها خودکشی میکنند؟

🔰 تمامی جام های شيشه حاوی مقداری ناخالصی هستند که یکی از آنها سولفید نیکل میباشد.اکثر ذرات نیکل سولفید در شیشه مشکلی را ایجاد نکرده و پایدار می‌باشند.اما با این وجود در برخی از موارد وبدون اینکه نیروی خارجی ویا هر گونه تنش حرارتی به شیشه اعمال گردد باعث شکست ناگهانی شیشه سکوریت و یا اصطلاحا خودکشی شیشه میشوند.این شکست معمولا به شکل بال پروانه در شیشه مشاهده می‌شود.

چرا شیشه ها خودکشی میکنند؟

🔰 در پروسه حرارت دهی به شیشه در کوره ذرات سولفید نیکل از ساختار عادی خود در دمای پایین به ساختار بلوری در دمای بالا تغییری یابند، و چون خنک کاری به سرعت انجام می‌شود ذرات نیکل قادر نیستند تا به حالت اصلی خود بر گردند در نتیجه پس از گذشت زمان، این ذرات تمایل دارند تا به ساختار عادی خود برگردند اما با افزایش حجمی حدود ۲ تا ۴ درصد، واین افزایش حجمی علت اصلی خودکشی شیشه های سکوریت میباشد.

مرضیه راستی

نویسنده پست

5695

مقاله

مشاهده صفحه